Telefonie op orde voor de thuiswerkers: bellen met Microsoft Teams

Telefonie op orde voor de thuiswerkers: bellen met Microsoft Teams

< Overzicht Nieuws 02-03-2021

We zijn inmiddels collectief gewend aan het (video)bellen met collega’s en relaties binnen de Teams-omgeving. Wist je dat je ook het ‘echte’ bellen bij Teams kunt onderbrengen? Met ‘Bellen voor Teams’ kun je uitgaande en binnenkomende audiogesprekken naar 06-nummers en vaste lijnen eenvoudig integreren in je Teamsomgeving. Een fantastische oplossing voor locatie-onafhankelijk werken, want zo ben je niet meer afhankelijk van de bestaande structuur en simpelweg altijd bereikbaar. Zonder gedoe.

Telefonie is nogal eens een ondergeschoven kindje binnen de digitale transformatie. Een oude wereld, als het ware. Losstaand van andere systemen waar we binnen de kantooromgeving al zo aan gewend zijn. Denk bijvoorbeeld aan Microsoft Teams en andere cloudoplossingen. Volop kantoren waar de oldschool VoIP-toestellen nog op de bureau’s staan, terwijl dat helemaal niet hoeft.

 

Integreer je telefonie binnen Teams, dan heb je geen externe toestellen meer nodig. Alles loopt immers via het apparaat (of de apparaten) waarop je users Teams geïnstalleerd hebben. Desktop, laptop, tablet, smartphone. Ben je ingelogd in Teams, dan ben je bereikbaar. Ongeacht locatie of type werkplek.

 

Vier belangrijke voordelen op de werkvloer:

  • Overzicht & snel schakelen
    Door je telefonie in Microsoft Teams te integreren, maak je Teams het hart van je werkdag. Bestanden, chats, meetings, telefoontjes, agenda, taken en alles wat je verder nodig hebt voor in een paar kliks bij de hand. Schakel naadloos tussen meetings en telefoontjes zonder van hardware te wisselen. Geen gedoe: snel, praktisch en overzichtelijk.

  • Alle traditionele functionaliteiten… en meer
    Je krijgt alle functionaliteit van een luxe belcentrale voor iedere user. Van belgroepen, nummerherkenning en doorverbinden tot wachtrijen, gesprekken opnemen en voicemail – verzin het maar. En natuurlijk brengt nieuwe techniek ook nieuwe voordelen met zich mee: zo kun je je telefonische beschikbaarheid koppelen aan je agenda en worden telefoontjes doorgeschakeld naar je voicemail als je bijvoorbeeld een presentatie houdt. Wat je nu met een uitgebreide belcentrale doet, kan ook met telefonie via Teams. Overzichtelijk in beheer en eenvoudig in gebruik.

  • Onafhankelijk van locatie & device
    Ben je beschikbaar? Dan ben je bereikbaar. Thuis of op kantoor, achter je laptop, in de auto, bij het koffiezetapparaat. Of even niet, als het niet uitkomt. Net wat je wilt. Je bent waar dan ook ter wereld, met enkel één laptop, tablet of smartphone, net zo goed bereikbaar als gewoon op kantoor.

  • Laagdrempelig beheer
    Het beheer van een telefooncentrale is een crime: hooggespecialiseerd werk, doorgaans ingewikkelder dan nodig en logischerwijs vaak ondergebracht bij externe partijen. Bellen voor Teams is eenvoudig in beheer en meestal goed intern te doen. Ook bij complexe constructies met internationale vestigingen of helpdeskomgevingen.

Kies voor de lange termijn

We hebben het afgelopen jaar, sinds de start van het plotselinge verplichte thuiswerken, heel wat noodoplossingen voorbij zien komen. Soms houtje-touwtje, soms prima stappen naar professionele invulling. Van VoIP-toestellen die handmatig doorgeschakeld worden naar de smartphone van de thuiswerker, tot kantoren waar altijd minimaal één medewerker aanwezig moet zijn om de telefoon aan te nemen.

 

Zonde van de tijd, want het kan zoveel makkelijk én efficiënter. Inmiddels is wel duidelijk dat de werkvloer definitief veranderd is, en dat we ook na Corona meer locatie-onafhankelijk zullen werken (zie ook ons whitepaper over de Transformatie van de Werkomgeving). Een goede oplossing omtrent de bereikbaarheid is een belangrijk onderdeel van digitale transformatie. En niet alleen nu relevant, maar zeker ook ná Corona.

Meer over bellen met Teams

Onlangs interviewden we onze collega Marcel Besteman over dit onderwerp. Deze publicatie bestaat uit twee delen:

Ben je benieuwd wat er binnen jouw organisatie mogelijk is? Zou je het bestaande telefoniesysteem willen versimpelen, en gebruiksvriendelijker en efficiënter willen inrichten? Wil je met jouw teams optimaal gebruik maken van de functionaliteiten die Microsoft Teams je biedt? En vooral: wil je de bereikbaarheid optimaliseren én je medewerkers alle flexibiliteit bieden? We laten je graag zien wat mogelijk is. Neem voor meer informatie, een demo of een vrijblijvende (online) afspraak even contact op met Gert Veldhuis op (+31) 085 – 487 29 01 of gert.veldhuis@transitionexperts.nl.

Meer lezen over digitale transformatie?

We hebben de afgelopen maanden regelmatig bericht over Microsoft Teams en andere onderdelen van Microsoft 365. Misschien vind je deze interviews ook interessant:

Recent nieuws

Interview: “Terug naar kantoor is een grotere uitdaging dan het verplichte thuiswerken”

Interview: “Terug naar kantoor is een grotere uitdaging dan het verplichte thuiswerken”

Er komt een moment dat we weer ‘gewoon’ naar kantoor mogen. Dat daar enige voorbereiding voor nodig is lijkt een gegeven. Maar… hoe benader je dat? Vanuit IT? Facilitair? Wat ons betreft kijk je vooral naar de mensen. Dat de teruggang naar kantoor een flinke impact heeft op je team, lijkt nog niet iedere organisatie scherp te hebben. Lees verder.

Goed voorbereid terug naar kantoor? Geef HR de lead!

Goed voorbereid terug naar kantoor? Geef HR de lead!

Zouden er op dit moment nog bedrijven zijn die níet nadenken over veranderingen op de werkvloer? We hopen van niet. Zo langzaamaan komt immers het einde van verplicht thuiswerken in zicht. Wat gebeurt er daarna? Komt iedereen ‘gewoon’ weer naar kantoor? Kies je voor een hybride model? Of blijven mensen, waar mogelijk, vooral thuiswerken? Hoe weet je wat werkt voor jouw organisatie? Lees verder.