Handtekening gezet, uitbestedingsovereenkomst kan in de kast ... ?!

Handtekening gezet, uitbestedingsovereenkomst kan in de kast ... ?!

< Overzicht Blog, Nieuws 05-09-2023

Veel organisaties hebben een deel of zelfs de gehele IT-dienstverlening uitbesteed. De overwegingen die daar aan ten grondslag liggen verschillen per organisatie maar zijn vaak terug te voeren tot verbeteren van de dienstverlening, kostenbesparing en/of concentratie op de kernactiviteiten.

 

Nadat veel tijd en energie is besteed om te komen tot een overeenkomst met betrekking tot de uitbesteding van een IT-dienst, verdwijnt deze overeenkomst na ondertekening vaak in de spreekwoordelijke bureaulade.

 

Voor alle uitbestede dienstverlening geldt dat er vroeg of laat een moment komt dat de overeenkomst met de leverancier afloopt. Voor veel organisaties is dit een trigger om de geleverde dienstverlening weer eens tegen licht te houden. Zijn de oorspronkelijke doelen gehaald? Voldoet de dienstverlening aan de verwachting? Is de prijsstelling nog marktconform? Sluit de dienstverlening nog aan bij de huidige behoeften? Allemaal valide vragen! Maar waarom wachten met beantwoorden tot het einde van de overeenkomst in zicht komt? Daarmee doe je niet alleen je eigen organisatie, maar ook de dienstverlener tekort.

 

Het onderhouden van een uitbestedingsovereenkomst is een continu proces dat vraagt om regelmatige monitoring, evaluatie en bijsturing. Het is belangrijk om de prestaties van de leverancier te meten, de kwaliteit van de dienstverlening te bewaken, de klanttevredenheid te peilen en de risico’s te beheersen. Daarnaast is het belangrijk om regelmatig overleg te voeren, feedback te geven en te ontvangen, issues op te lossen en verbeteracties door te voeren.

 

Het vernieuwen van een uitbestedingsovereenkomst is een strategisch moment dat nieuwe kansen en mogelijkheden biedt. Het is belangrijk om tijdig te starten met de voorbereiding, de marktontwikkelingen te volgen, de business behoeften te herzien en de bestaande overeenkomst te evalueren. Daarnaast is het belangrijk om verschillende scenario’s te verkennen, zoals het verlengen, het aanpassen, het her-aanbesteden of het terughalen van de IT-dienstverlening. Op basis daarvan kan een weloverwogen beslissing worden genomen.

 

Een IT-uitbesteding overeenkomst is geen statisch document, maar een dynamisch instrument dat mee moet bewegen met de veranderende omstandigheden. Door rekening te houden met deze tips en aandachtspunten kun je ervoor zorgen dat je een succesvolle IT-uitbesteding realiseert die waarde toevoegt aan je organisatie.

 

Transition Experts helpt organisaties al meer dan 10 jaar met het managen van de ‘levenscyclus’ van uitbestedingsovereenkomsten.

 

We hebben ervaring met onder andere:

  • het beoordelen van de bestaande dienstverlening van leveranciers
  • het adviseren over de juiste verkaveling van het ICT landschap
  • het selecteren van de juiste ICT leverancier.

En natuurlijk ook in het begeleiden van de transitie en transformatie van de oude naar de nieuwe dienstverlener. Daarbij zijn we volledig onafhankelijk van de IT-dienstverleners. We handelen dus altijd volledig in het belang van jouw organisatie.

 

In het verleden hebben we in ons boekje #Denknoueersteensnajoh! ook al aandacht aan dit onderwerp besteed. Mocht je dit nog eens rustig willen nalezen, klik dan op onderstaande button, vul je gegevens in en we sturen het boekje gratis op!

Wil je eens vrijblijvend met ons onder dit onderwerp van gedachten wisselen? Neem dan contact op met Gert Veldhuis via 085 – 487 29 01 of gert.veldhuis@transitionexperts.nl. Hij denkt graag met je mee.

Recent nieuws

Wij gaan verhuizen!

Wij gaan verhuizen!

Na 10 mooie jaren in ons kantoor aan de Atoomweg gaan wij verhuizen naar een nieuw kantoor aan de Atoomweg. We verplaatsen ons een kleine 300 meter oostwaarts. Lees verder.

Een gedigitaliseerd inefficiënt proces blijft een inefficiënt proces

Een gedigitaliseerd inefficiënt proces blijft een inefficiënt proces

In de afgelopen jaren is digitale transformatie een belangrijk onderwerp geworden voor veel bedrijven en organisaties. Steeds meer bedrijfsprocessen worden gedigitaliseerd om efficiënter te werken en beter te kunnen inspelen op de veranderende markt. Hoewel digitalisering veel voordelen kan bieden, is het belangrijk om niet te vergeten dat het vereenvoudigen en optimaliseren van processen minstens zo belangrijk is. Lees verder.