CIO as a Service: een ervaren, betrokken en flexibele expert op afroep voor jouw organisatie
Voor kleine en middelgrote organisaties is een fulltime ‘eigen’ CIO vaak (nog) niet haalbaar. Niet nodig ook. Juist dan is de as a Service insteek heel prettig: je haalt iemand met veel kennis en ervaring binnen, zonder het prijskaartje van een fulltime positie.
Sinds kort bieden we bij Transition Experts wat nieuws aan: CIO as a Service. Inhoudelijk leveren we deze dienstverlening al jaren via interim-opdrachten of projecten. Nu gieten we dit in nieuwe vorm, onder de noemer Modulaire Digitale Transformatie. In dit interview vertelt onze collega Dirk van Sichem je er alles over.
Vertel Dirk, wat houdt CIO as a Service in?
“Plat gezegd: eigenlijk is het een CIO in abonnementsvorm. Wij zorgen ervoor dat er een ervaren en daadkrachtige CIO klaarstaat op de momenten dat jouw organisatie daar om vraagt. Een sparringpartner die je organisatie goed kent en precies weet wat er speelt.
Dit is een handige oplossing voor de kleinere en middelgrote organisaties die, om wat voor reden dan ook, geen CIO op de loonlijst hebben staan. Iedere organisatie kent vraagstukken, beleidskwesties of projecten waar je de ervaring en expertise van een CIO goed kunt gebruiken.
De as a Service-insteek is flexibel en efficiënt. Je bent verzekerd van continuïteit. Je haalt iemand met veel kennis en ervaring binnen, zonder het prijskaartje van een fulltime positie.
En voor grotere organisaties geldt natuurlijk net zo goed dat er soms extra mankracht of een frisse blik nodig is. Bijvoorbeeld wanneer je per direct stevige ondersteuning nodig hebt, omdat je tijdelijk zonder CIO zit of met een reorganisatie te maken hebt. En je mag er natuurlijk vanuit gaan dat die frisse blik ook een bepaalde objectiviteit en neutraliteit met zich meebrengt.”
Kun je een beeld schetsen van de werkzaamheden?
“Het vakgebied is heel breed. Als CIO houd je je bijvoorbeeld bezig met het ontwikkelen en onderhouden van een IT-strategie in lijn met het beleid van een organisatie. Daar hoort ook het uitwerken en up to date houden van de IT-begroting bij. Of je voert regie over nieuwe en bestaande contracten en leveranciersrelaties. Je beoordeelt, prioriteert, bestuurt en bewaakt alles wat er qua IT gebeurt.
Het is echt een brede functie. Het helpt als je daar de nodige ervaring in hebt. En daar kun je prima on demand in ondersteunen. Soms heb je gewoon een sparringpartner nodig, iemand om de grote lijnen uit te zetten. Een andere keer gaat het specifiek om het opstarten van een groot traject of het oplossen van een crisis. Die afwisseling maakt het voor mij persoonlijk heel interessant.”
Hoe werkt dat in de praktijk, wat kom je het meeste tegen?
“Hmm… Er zijn heel wat organisaties waar de IT zich prima redt. Alles loopt. Zaken worden naar behoren uitgevoerd, calamiteiten worden verholpen, voor de korte termijn is alles in orde. Maar voor de lange termijn heb je ook een visie nodig, een strategie.
Je hebt iemand nodig die zich afvraagt wat er de komende vijf jaar moet gebeuren om goed bij te blijven. En die dat dan vervolgens ook invult. Is er niemand die dat soort vragen stelt of kan beantwoorden, dan gaat de IT steeds verder uit de pas lopen bij de organisatie. Simpelweg de boel draaiende houden is niet genoeg.
Als CIO maak je die overbrugging, de aansluiting tussen business en IT. Het ontwikkelen van een IT-strategie en beleid binnen de organisatie, de grote lijnen uitzetten, dat is een heel ander type werkzaamheden dan het dagelijkse IT-management. Vaak helpt het ook als je dat met een frisse blik doet.”
Wat is je ideale opdrachtgever voor CIOaaS?
“We kennen allemaal wel een bedrijf waar de algemeen directeur de organisatie bestiert, met een hoofd financiën en een hoofd IT. De afdelingshoofden zorgen er dan voor dat hun afdelingen goed draaien, dat de boel loopt. Maar de directie mist een sparringpartner, iemand die de IT en de business op strategisch niveau aan elkaar knoopt.
Dan speelt er bijvoorbeeld iets rondom het informatiebeveiligingsbeleid of een vraag als ‘welke kant moeten we op om competitief te blijven’. Dat soort ondernemers en directeuren help ik heel graag. En dat hoeft echt niet fulltime. Met een aantal goede gesprekken kun je al richting geven en zorgen dat mensen de juiste dingen gaan doen.
Van daaruit kun je aan de slag met het vertalen van de gekozen richting naar concrete projecten. Het werkt twee kanten op: aan de ene kant helpt ik de algemeen directeur om de juiste richting te bepalen, aan de andere kant geef ik het hoofd IT de juiste handvatten om daarmee aan de slag te gaan.”
Krijg je te maken met weerstand?
“Ja hoor, dat kan gebeuren. Als de directie niet voldoende vertrouwen heeft in de IT-manager en er daarom iemand van buiten bijroept, dan roept dat natuurlijk weerstand op. Dat is heel logisch. Maar als je daar goed mee omgaat hoeft dat helemaal geen probleem te zijn.
Ten minste… Die weerstand is geen probleem, dat gebrek aan vertrouwen richting de IT-manager natuurlijk wel. Daar kunnen we ook aan werken. Denk bijvoorbeeld aan CIO-coaching en mentoring. Dat kan dan zelfs via een eigen scholingsbudget. Afhankelijk van de behoeften van het team kunnen we aan dat soort zaken werken en ervoor zorgen dat het hele team de juiste richting opgaat.”
Hoe zorg je ervoor dat je altijd betrokken blijft bij de organisatie?
“Als een organisatie CIO as a Service afneemt, dan spreken we in feite af dat er altijd iemand voor ze klaarstaat. En dat altijd bedoel ik letterlijk. Sommige trajecten zijn heel goed te plannen, denk aan de jaarlijkse begroting. Maar als CIO heb je ook te maken met calamiteiten. Je hebt dan niet de luxe om je eerst uitgebreid te verdiepen in een organisatie.
We zorgen er dus voor dat we altijd op de hoogte zijn van de grote lijnen en belangrijke ontwikkelingen. Onze klanten hebben standaard één primair contactpersoon. Diegene weet alles van de organisatie. Maar… je zal natuurlijk net zien dat die persoon op vakantie is als er wat aan de hand is.
Daarom zorgen er dus altijd voor dat we bij aanvang van een samenwerking, en daarna periodiek, ons goed verdiepen in de organisatie. We starten met een korte maar intensieve kennismaking, waarin kennis over de organisatie en business wordt overgedragen. Dat wordt goed gedocumenteerd en regelmatig geüpdate.
Zo borgen we vanuit Transition Experts de continuïteit: er staat altijd iemand voor je klaar. Iemand met kennis van zaken, over het vakgebied en over jouw organisatie.“
In principe hebben opdrachtgevers dus een ‘vaste’ CIO op afroep?
“Ja, in de basis is je primaire contactpersoon ook je vaste CIO. Daar kijken we heel secuur naar: een CIO moet passen qua cultuur, visie en volwassenheid. Je zoekt iemand met de juiste kennis en ervaring, een goede match met de organisatie. Misschien iemand die bekend is met specifieke processen in jouw branche, of juist een hele innovatieve aanpak heeft.
Dat betekent niet dat het ook de enige persoon is die betrokken is bij jouw organisatie. Je mag wat mij betreft best stellen dat iedere goede CIO een goed netwerk heeft. Als je zelf op strategisch niveau bezig bent, altijd naar de grote lijnen kijkt, dan heb je een groot netwerk aan specialisten nodig die je kunnen adviseren vanuit hun expertise.
We maken daar zelf in ieder geval optimaal gebruik van, het netwerk van Transition Experts is behoorlijk groot. Als ik als CIO bij een klant zit, en er is beleid op gebied van blockchain nodig, dan weet ik precies wie ik daarvoor moet bellen. In alle transparantie en overleg met de klant natuurlijk. Dat is wat mij betreft een belangrijk deel van de meerwaarde van een CIO: een flink netwerk van IT-specialisten in alle takken van sport.”
Meer weten over CIO as a Service?
We bieden je graag 1 uur gratis consultancy aan om vrijblijvend te laten zien wat CIO as a Service voor jouw organisatie kan betekenen. Neem voor meer informatie of een (online) afspraak contact op met Gert Veldhuis via gert.veldhuis@transitionexperts.nl of 085 – 487 29 01.
De specialist aan het woord: CIO as a Service
Even voorstellen: Dirk van Sichem, ervaren transitie- en projectmanager. Een bekend gezicht als één van de partners bij Transition Experts. Dirk heeft ruim 25 jaar ervaring in verschillende takken van sport: van zakelijke dienstverlening en de bouwsector tot logistiek en de staal-, olie- en gasindustrie. Ook aan de kant van IT-dienstverleners heeft hij veel ervaring opgedaan.
Over deze serie interviews
Dit is het negende deel in een serie interviews over Modulaire Digitale Transformatie (MDT). Met MDT maken we digitale transformatie concreet: we verdelen het in kleine thema’s, zoals blockchain, big data en RPA. Losse modules, die je de mogelijkheid geven om heel gericht één aspect van digitale transformatie aan te pakken.
Lees ook de eerdere interviews en publicaties in deze serie. Wil je de interviews niet missen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief, dan ontvang je ze rechtstreeks in je mailbox!
Recent nieuws
Handtekening gezet, uitbestedingsovereenkomst kan in de kast ... ?!
Veel organisaties hebben een deel of zelfs de gehele IT-dienstverlening uitbesteed. De overwegingen die daar aan ten grondslag liggen verschillen per organisatie maar zijn vaak terug te voeren tot verbeteren van de dienstverlening, kostenbesparing en/of concentratie op de kernactiviteiten.
Lees verder.Een gedigitaliseerd inefficiënt proces blijft een inefficiënt proces
In de afgelopen jaren is digitale transformatie een belangrijk onderwerp geworden voor veel bedrijven en organisaties. Steeds meer bedrijfsprocessen worden gedigitaliseerd om efficiënter te werken en beter te kunnen inspelen op de veranderende markt. Hoewel digitalisering veel voordelen kan bieden, is het belangrijk om niet te vergeten dat het vereenvoudigen en optimaliseren van processen minstens zo belangrijk is. Lees verder.