Een gedigitaliseerd inefficiënt proces blijft een inefficiënt proces

Een gedigitaliseerd inefficiënt proces blijft een inefficiënt proces

< Overzicht Blog, interview digitale transformatie, Nieuws 04-05-2023

In de afgelopen jaren is digitale transformatie een belangrijk onderwerp geworden voor veel bedrijven en organisaties. Steeds meer bedrijfsprocessen worden gedigitaliseerd om efficiënter te werken en beter te kunnen inspelen op de veranderende markt. Hoewel digitalisering veel voordelen kan bieden, is het belangrijk om niet te vergeten dat het vereenvoudigen en optimaliseren van processen minstens zo belangrijk is.

Wanneer bedrijven besluiten om hun processen te digitaliseren, is het vaak omdat ze efficiënter willen werken. Door de processen te automatiseren, kunnen medewerkers bijvoorbeeld meer tijd besteden aan taken die meer waarde toevoegen. Maar als de processen niet goed zijn gestroomlijnd voordat ze worden gedigitaliseerd, wordt bestaande inefficiëntie geautomatiseerd.

 

Het is daarom belangrijk om eerst de processen te optimaliseren voordat ze worden gedigitaliseerd. Dit betekent dat bedrijven hun processen moeten doorlichten en daarbij moeten nagaan waar deze verbeterd kunnen worden (bepalen waar inefficiënties optreden). Door eerst de processen kritisch tegen het licht te houden en waar nodig te verbeteren, kunnen bedrijven ervoor zorgen dat de digitale transformatie soepel verloopt en dat ze volledig de voordelen ervan kunnen benutten.

 

Daarnaast kunnen bedrijven, door het verminderen van de hoeveelheid tijd en moeite die nodig is om bepaalde processen af te handelen, klanten een betere ervaring bieden. Dit kan leiden tot meer klantloyaliteit en een betere reputatie.

 

Tot slot is het belangrijk om te onthouden dat digitale transformatie een voortdurend proces is. Organisaties moeten voortdurend hun processen en technologie evalueren en aanpassen om ervoor te zorgen dat ze blijven voldoen aan de veranderende behoeften van de markt en de klanten. Het vereenvoudigen en optimaliseren van processen moet daarom een doorlopend onderdeel zijn van de digitale transformatie, om ervoor te zorgen dat bedrijven hun doelen kunnen bereiken en de concurrentie voor kunnen blijven.

 

Hoewel procesoptimalisatie – wat Transition Experts betreft – een belangrijk onderdeel is van digitale transformatie, zijn er enkele nadelen en uitdagingen waar bedrijven rekening mee moeten houden.

 

Ten eerste kan het een tijdrovende en arbeidsintensieve taak zijn. Het kan veel inspanning en middelen vergen om de bestaande processen te onderzoeken, inefficiënties te identificeren en deze te verhelpen. Dit kan leiden tot vertragingen in het implementeren van de digitale transformatie en kan ook extra kosten met zich meebrengen.

 

Ten tweede kan het vereenvoudigen van processen soms een uitdaging zijn vanwege de complexiteit van de bestaande bedrijfsprocessen. Bijvoorbeeld als bedrijven oudere legacy-software gebruiken, die moeilijk te integreren is met nieuwe technologieën. Hierbij kan mogelijk extra technisch expertise – die wellicht schaars is – benodigd zijn.

 

Ten derde kan procesoptimalisatie weerstand oproepen bij medewerkers en andere belanghebbenden. Wanneer bedrijfsprocessen veranderen, kunnen medewerkers zich bedreigd voelen door de gevolgen voor hun huidige werk of zelfs het verdwijnen daarvan of door de verandering van de manier waarop ze gewend zijn te werken. Daarom is het belangrijk om op deze weerstand te anticiperen en deze correct te adresseren.

 

Digitale transformatie heeft vaak juist effect wanneer er (digitale) aansluiting wordt gezocht bij de processen van klanten en leveranciers. Dus ook het optimaliseren van processen buiten de grenzen van de eigen organisatie (interfaces) kan zeer wenselijk zijn. Dit wordt nogal eens over het hoofd gezien maar is een wezenlijk onderdeel van digitale transformatie.

 

Kortom, procesoptimalisatie is een belangrijk onderdeel van digitale transformatie, maar het is niet zonder uitdagingen. Bedrijven moeten de tijd nemen om hun bestaande processen te analyseren en optimaliseren om de voordelen van digitale transformatie volledig te benutten. Tegelijkertijd moeten ze rekening houden met de uitdagingen en mogelijke nadelen en deze aanpakken, om succesvol te zijn in hun digitale transformatie-inspanningen.

 

Transition Experts heeft zich tot doel gesteld digitale transformatie en procesoptimalisatie altijd te verenigen en daarbij de nadelen en uitdagingen van deze aanpak met gezond verstand te minimaliseren. De voordelen zijn immers te groot om dit achterwege te laten.

 

Recent nieuws

Handtekening gezet, uitbestedingsovereenkomst kan in de kast ... ?!

Handtekening gezet, uitbestedingsovereenkomst kan in de kast ... ?!

Veel organisaties hebben een deel of zelfs de gehele IT-dienstverlening uitbesteed. De overwegingen die daar aan ten grondslag liggen verschillen per organisatie maar zijn vaak terug te voeren tot verbeteren van de dienstverlening, kostenbesparing en/of concentratie op de kernactiviteiten.

Lees verder.

Als de realiteit je inhaalt: van interim informatiemanager naar ontmanteling van de IT-organisatie

Als de realiteit je inhaalt: van interim informatiemanager naar ontmanteling van de IT-organisatie

Bij Transition Experts kijken we terug op een jarenlange prettige samenwerking met GLT-PLUS. Na een aantal mooie projecten in 2015 en 2016, zou onze collega Dirk in 2018 als interim informatiemanager de GLT-PLUS-organisatie versterken. Hij ging aan de slag met grootse plannen en een hele rits verbetertrajecten. Krap anderhalf jaar later moest de IT-organisatie ontmanteld worden, omdat GLT-PLUS opgeheven werd. Da’s even schakelen! Lees verder.